Sunday, September 6, 2015

05 September 2015 - Restoran Kim Hoe, Pulau Ketam, Klang, Selangor - Makanan Laut Cara Cina.

To read this article in English, click here.




05 September 2015 (Sabtu)

Restoran Kim Hoe
28K Jalan Besar Pekan, 
42940 Pulau Ketam
Klang, Selangor

Pada hari tersebut sebenarnya saya sedang bersiar-siar di Pulau Ketam, kerana sudah lama saya ingin ke situ. Kiranya, dalam keseluruhan tempat yang terkenal di Lembah Klang, saya belum sampai lagi ke Pulau Ketam. Tahun ini, saya selalu menaiki kapal terbang dan selalu melihat Pulau Ketam dari udara. Jadi tercapailah hasrat saya. Untuk cerita lanjut dan lengkap, boleh layari blog kembara saya, KembaraGD, di dalam coretan 05 September 2015 - Pulau Ketam, Klang, Selangor, Malaysia -  Bercuti Bersama Keluarga (Misi Menjejaki "Daerah" Terasing Lembah Klang).



Untuk ke Pulau Ketam, perlu ke jeti botnya di Pelabuhan Klang Selatan, tidak jauh dari pekan Pelabuhan Klang. Boleh rujuk coretannya di KembaraGD atau lihat peta di atas. Inilah cara untuk ke sana, selain menaiki helikopter.


Kemudian perlu menaiki bot, sama ada feri yang berharga RM7 untuk dewasa dan RM4 untuk kanak-kanak 5 hingga 12 tahun. Atau menaiki bot laju berharga RM10 setiap orang. Perjalanan mengambil masa 30 ke 45 minit.


Sampai sahaja jeti utama di Pulau Ketam, jalan terus sehingga menjumpai Balai Polis di sebelah kanan. Selepas balai polis, anda akan menjumpai simpang jalan, sila ambil jalan di sebelah kiri.


Sebenarnya, ketika ini anda telah sampai di pekan Pulau Ketam. Terdapat penjaja yang menjual telur dadar tiram (oyster ommelete atau o-chien). Restoran Kim Hoe terletak di sebelah kiri anda.


Sebenarnya terdapat satu lagi restoran makanan laut bersetentangan kedai tersebut, bernama Restoran Ingatku (Remember Me Restaurant), tetapi kami ke Restoran Kim Hoe kerana pemasarannya lebih baik. Dengan pelayan lebih ramah menyapa, mereka juga lebih muda, huhuhu. Terperangkap kami.


Terdapat ketam nipah kegemaran kami yang masih hidup dan besar. Selain itu hidangan makanan laut segar yang lain seperti udang, sotong, pepahat, ikan dan sebagainya. Jadi macam biasa kami meminta ketam nipah masak masam manis dan udang goreng mentega. Minum dengan air teh cina sahaja. Asalnya kami meminta roti goreng tetapi tiada stok ketika itu. Ketam dipesan sekurang-kurangnya dua ekor, nampak saya tidak boleh berbelanja murah kerana ketam-ketamnya besar, jika dua ekor, mahu lebih sekilogram! Itu sebab saya memesan dua hidangan sahaja.


Khidmat yang baik dan pantas, dalam masa 15 minit, hidangan kami sampai, walaupun orang agak ramai. Dari segi rasa, agak baik, lebih sedap dari Restoran River View &-Restoran Jeti di Permatang Pasir, Kuala Selangor, tapi pada tekak saya saya tidak boleh kalahkan Restoran Kang Guan di Pulau Carey.


Gambar di atas adalah kegemaran saya, mengetuk kulit ketam. Sebenarnya yang perlu menggunakan pengetuk adalah sepitnya sahaja. Isinya agak banyak, sebab itu saya suka makan ketam nipah. Isinya tidak dipengaruhi fasa bulan.


Akhirnya, inilah bil yang kami terima. Agak mahal, malah lebih mahal dari harga Restoran Hokaido di Kuala Lumpur. Tidak mengapalah, bukan selalu ke Pulau Ketam.

Pada kunjungan saya pada kali ini, saya berikan (markah) penuh adalah lima (äääää)): 
1. Makanan: ääää; 
2. Persekitaran: äää1/2;
3. Perkhidmatan: ääää;
4. Harga: ää;
5. Keseluruhan: äää2/5.


To read this article in English, click here.

2 comments: